Leder du efter Det Udenrigspolitiske Selskabs hjemmeside? Vi har skiftet domæne. Klik dig ind på www.udenrigspolitik.dk

Udenrigs IIII 2023

Omolúwàbí, Nollywood og afrobeats fra Lagos

Med verdens næststørste filmindustri, en boomende tøjindustri og masser af anden kulturel eksport er Afrikas folkerigeste land blevet en soft power-magt. Men får landet nok ud af det?

Nigeria er i de sidste år blevet en global spiller i forhold til kultur og blød magt. Landets filosofi om omolúwàbí er kendt i hele Afrika, kulturelle eksportvarer fra Nollywood, afrobeatsmusik og modeindustrien er globalt udbredte, og megakirker og diasporaen har slået institutionel rod i mange lande verden over.

Den nigerianske kulturbølge har også kunnet mærkes i statistikkerne. I 2020 var Nigeria klatret op på en femteplads på det såkaldte Brand Finance Global Soft Power Index, der er den mest brugte og pålidelige blød magt-undersøgelse i verden.

Blød magt refererer – i modsætning til hård magt, som er afhængig af tvang og elementer som militær kapacitet og økonomisk dominans – til en aktørs evne til at forme andre aktørers adfærd gennem ikke-tvang og tiltalende egenskaber. Det kan ske gennem politiske værdier, kulturprodukter eller indenrigs- og udenrigspolitikker, der på forskellige måder kan være med til at støtte op om landets strategiske interesser.

Nigerias berømmede soft power
Også i Nigerias tilfælde er blød magt med til fremme landets udenrigspolitiske mål. Det kunne for eksempel være afkolonisering af Afrika, fredsskabelse, økonomisk diplomati, teknisk bistand, demokratifremme, afrikansk integration og bredere panafrikanske spørgsmål.

Få adgang til UDENRIGS.DK

Gratis prøveabonnement i 30 dage

Få adgang til Udenrigs

TEGN ABONNEMENT
Allerede bruger? Log ind her