Leder du efter Det Udenrigspolitiske Selskabs hjemmeside? Vi har skiftet domæne. Klik dig ind på www.udenrigspolitik.dk

Udenrigs IIII 2020

Canadas lange kamp for multilateralismen

I årtier var Canada duksen i det multilaterale arbejde i en lang periode. I de senere er det gået voldsomt tilbage. Kan landet vende tilbage til den rolle?

“The world is in crisis and the system is broken. The institutions are not working as they should,” var vurderingen fra Canadas premierminister Justin Trudeau i sin tale ved FN’s 75. generalforsamling.

’Systemet’, som Trudeau refererer til, er den multilaterale arkitektur, der er blev skabt siden afslutningen af Anden Verdenskrig: FN og de finansielle Bretton Woods-institutioner som Verdensbanken og Den Internationale Valutafond. Ifølge Trudeau har den aktuelle COVID-19-krise været med til at understrege institutionernes svagheder, men samtidig også demonstreret behovet for multilaterale løsninger på internationale problemer.

Den liberale internationalisme er under pres. Francis Fukuyama fik ikke ret, da han optimistisk forudså, at økonomisk vækst gradvist ville føre til mere frihed og demokrati, hvilket nutidens aggressive Kina er et eksempel på. Systemkonkurrencen mellem liberale demokratier og autoritære regimer vil fortsætte.

Trudeau har ret i sin kritik af de internationale institutioner. Sikkerhedsrådet, defineret ud fra magtforholdene efter 1945, er ofte blokeret af veto fra et af P5-landene, og der er ingen ædruelig person, der vil garantere substantielle reformer inden for de næste 5-10 år. FN-systemet i øvrigt kæmper fortsat med silotænkning og effektivitetsudfordring. Menneskerettighedsrådet er stærkt politiseret og mangler konsekvens. Hvordan kan Rådet have autoritet med nyvalgte lande som Rusland og Kina som medlemmer? Kina anvender selektivt WTO’s regelsæt, og Trumps USA respekterer ikke konfliktløsningsmekanismen. NATO’s eksistens er næppe truet, selv om præsident Emmanuel Macron har diagnosticeret organisationen som hjernedød, men NATO kan forvente yderligere pres fra USA, med eller uden Trump. Oveni er det internationale samarbejde blevet mere kompliceret med stærke ikkestatslige aktører som for eksempel store private fonde og intensivt samarbejde blandt andet mellem storbyer.

Få adgang til UDENRIGS.DK

Gratis prøveabonnement i 30 dage

Få adgang til Udenrigs

TEGN ABONNEMENT
Allerede bruger? Log ind her